Welkom bij ATA - Nederland
Het Carnet-ATA (ATA staat voor ‘admission temporaire – temporary admission’) is een paspoort voor goederen. Het kan worden gebruikt voor de tijdelijk uit-, in- en doorvoer van goederen. Met een Carnet-ATA zijn de gebruikelijke borgstellingen aan grenzen niet meer nodig.
Het document is maximaal 1 jaar geldig en kan voor meerdere reizen worden gebruikt.
Het carnet wordt met name gebruikt voor handelsmonsters, tentoonstellingsgoederen en beroepsmaterialen.
Met ATANederland kunt u uw carnet direct online aanvragen en de aanvraag bij de Kamer van Koophandel indienen. De kamer controleert de door u aangeleverde gegevens en gebruikt deze voor de productie van uw carnet.
Enkele voordelen van ATANederland:
- U werkt niet met papieren aanvragen;
- De door u aangeleverde data wordt één-op-één voor de productie gebruikt;
- Er is geen correspondentie op papier met of bezoek aan de Kamer van Koophandel;
- U kunt de status van uw carnet volgen en data hergebruiken;
- U wordt herinnerd aan het aflopen van de geldigheidsduur van het carnet;
- U bent niet aangewezen op openingsuren van de Kamer van Koophandel.
Het enige wat u nodig heeft is toegang tot het Internet, er wordt geen gebruik gemaakt van speciale software. Compatibel met webbrowsers Microsoft Internet Explorer versie 7 en hoger, Mozilla Firefox versie 3 en hoger, Apple Safari versie 2 en hoger.
Vanaf 15 juli 2024 zijn de Filipijnen lid van de ATA-Conventie
ATA Carnets met de bestemmingen Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne kunnen niet onder onze garanties worden verstrekt, afgifte kan derhalve niet plaatsvinden.
|